Help, de Vierdaagse komt er te snel aan! - Deel 2
Vanaf 08.00u mocht iedereen van start. Mijn plan was in eerste instantie om per bus om 0830u naar Rhenen te hobbelen en van daar af te gaan lopen naar Veenendaal en terug. Zogezegd, zo gedaan, al sliep ik kut komma kut (5.5 uur?) en miste ik de bus door een heerlijk kansloze attitude van de vrouwelijke chauffeur. Plus dat het onduidelijk was waar het startpunt lag. Al met al, uiteindelijk vertrok ik om 10.15 uur (uiterste tijd 10.30 of 11.00) met in de hand een onduidelijk kaartje dat volgekalkt stond met megakorte beschrijvingen waar iedereen heen en langs moest. Nodeloos te zeggen dat met paarse kleine pijltjes het soms lastig te vinden was waardoor ik een km kan rekenen voor omlopen.
Het ging lekker, ik liep na het eerste half uur mee met een ervaren wandelaar van 55 ofzo (ging voor de negende keer de Vierdaagse doen) en hield hem goed bij. 6km/u ofzo voor een uur of anderhalf. En dat was fout nummer 1. Hardlopers zijn doodlopers
Vlak voordat ik Veenendaal binnenliep en me deaudergerde aan m'n kaart, kreeg ik 1 steek in m'n linkervoet. Kilometer 14 of 15. Het trok weg, ik nam pauze (waar onze meeloper al twintig minuten van de zon zat te genieten). Ging weer op pad en na een paar kilometer was het weer raak, vanaf dat moment ging het van kwaad tot erger. Met nog 9 km te gaan kwam ik iemand tegen van bij de start, hij begon een tien minuten later aan de loop dan ik. We zijn met elkaar opgetrokken en z'n vele getetter (a la Ellis "Did I ever tell you about my buddy Keith and I" @ Left4Dead 2) hielp wel...

Om de aandacht van m'n azijnpissende voet af te leiden. Het ding schreeuwde moord en brand en elke paar kilometers heb ik m'n voetstand veranderd bij 't lopen om elk plekje goed te gebruiken en dichter bij de finish te komen. De pijn was het best te omschrijven als een volledig beursgeslagen voetbot aan de linkerkant van 't middelpunt. Los erop drukken, no problemo op elk gewenst moment maar er gewicht opzetten en volledig doorrollen deed ver*********** veel pijn. Tot overmaat van ramp had een of andere malloot besloten dat het grappig zou zijn om te kloten met de bordjes. Nodeloos te zeggen dat we verdwaalden en daardoor een km of drie extra af hebben moeten leggen. Overwinningen op jezelf doe ik niet vaak aan maar dit was buitencategorie, erg vet!
We kwamen dus wel te laat binnen, rond 17.30 uur terwijl de Eindtijd al om 17u van start ging. Op zo'n 34km is 't geen slechte tijd geweest. Toch waren de badges nog aanwezig, dus ik presenteer u met trots:


Terug naar de praktische kant vh verhaal... Met een vage rugzak vol voelde ik me niet prettig en het ding kan nog iets lichter. Sportjack ipv zware zomerjas, dat soort dingen. Liefst hou ik m'n rug echt open want het wordt gewoon vies klef als er iets constant m'n rug van frisse lucht afdekt. En ik moet iets beter naar m'n voeding kijken, lopen op M&M's nodigt niet echt uit tot afwisseling en vaart heb ik gemerkt. Ondanks dat het lekker loopt, alleen daarop gaat het bijna niet.
Die avond kwam ik dus relatief gesloopt thuis. Relatief, omdat m'n benen zich gewoon heel erg goed gehouden hebben onder het hele avontuur! Wel iets last van m'n heupen en linkerkuit maar dat had vooral te maken met de semi-gehandicapte houding waarin ik moest lopen om door te gaan. Een dag later was alles nog steeds okee, spierpijn etc was niet aan de orde. Opgeven is gewoon niet m'n ding, zoals je merkt
Tot zover het positieve nieuws, nu terug naar m'n training want voor die voet ben ik voor de zekerheid nog even naar de dokter geweest. Zoals verwacht: oververmoeidheid/overbelasting, dus daar moet aan gewerkt worden. Deels gebeurt dat vrijdag met een afspraak bij een podoloog om te kijken naar m'n schoenen. Ze zaten goed maar wat hierboven is beschreven is ook een keer eerder gebeurd, alleen dan met uitgelopen New Balance-schoenen en rechtervoet. Toen was het nog af te schuiven op, maar nu niet meer. Eens zien wat er dan over gezegd wordt.
Lopen, rechts is perfect en links begint weer beter te gaan. Die avond ben ik nog naar een film geweest en heb moeten haasten op die brakke voet, geen goed plan. Zoveel mogelijk de fiets gebruikt om in beweging te blijven, eerste dagen waren h***. Nu ben ik weer op het punt dat ik vrij goed kan lopen maar voetjelief is nog relatief snel geprikkeld. Ik heb echter gemerkt dat wandelbelasting heel anders is dan fietsbelasting en daarom fiets ik nu ook zeer regelmatig langere afstanden, gister nog 30km even snel. Als alternatieve training tot ik weer goed kan lopen, veel kms maken. Wat vinden jullie? Surrogaatje misschien maar wel een goede, lijkt me! Ik hoor graag jullie mening
Qua voeding gaat het absoluut beter moet ik zeggen, iets meer ritme mag nog wel. Maar dat zijn de details.
13-09 Gigaprobleem digitale opnames Audacity
06-'11 Help, de Vierdaagse komt er te snel aan!
Reacties
Afgelopen zaterdag heb ik dat dus geprobeerd, zie de TBSjoopv schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:50:
[...]
Ik stel voor dat je een wandelaar zoekt van het type kleine ouwe taaie oma, al 50 keer de 4D gelopen. En daar dan bij in de buurt blijft.
Dan zit het wel snor met je tempo.
Je ontmoedigt stiekem toch welhbvvw schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 13:30:
Ik heb zelf 4 daagse een keer uitgelopen, ook de 50 kilometer. 3 weken trainen is heel weinig kan ik je vertellen, dat moet je echt maanden van te voren mee beginnen. Verder heb je een hoop karakter nodig, het is loodzwaar en je zal jezelf echt gaan leren kennen met de pijn die je gaat lijden. Heb mensen gezien die mensen gezien die geestelijk en lichamelijk helemaal kapot gingen en zomaar in het niets in tranen uitbarste.
Niet om je te ontmoedigen maar weet waar je aan begint, het klinkt makkelijker dan het is.
Ik heb wel het eea aan kilometers gemaakt maar ik denk dat ik ook niet aan de 250 ga komen. En das jammer. En het verschilt idd per persoon!onok schreef op maandag 04 juli 2011 @ 10:48:
Trainen voor de 4daagse is puur kilometers maken. Ik heb m 4x uitgelopen, 2x de 30 en 2x de 40. Ja, dat was al een tijdje geleden. 3 jaar geleden heb de 50 geprobeerd en ben hopenloos gefaald (uitgevallen 2e dag). Ik had ongeveer 250km getraind. Dat klonk veel, maar dat was het niet
Het lijkt er trouwens op dat je je heel veel op je wandeltempo focussed. Dat is bij de 4daagse nergens voor nodig. Probeer je tempo zoveel mogelijk constant te houden, maar ga er niet al teveel op letten. Zelfs als je de hele dag maar 5km/uur loopt kom je op tijd binnen, maar 6-6.5 km/u gemiddeld is idd beter. Eerder binnenkomen is meer rusttijd
Het is overigens heel persoonlijk hoeveel training je precies nodig hebt. Voor sommigen is 250km genoeg, anderen hebben wel 1000 km nodig.
Als je 2 dagen achter elkaar 40 kunt lopen ben je iig wel goed op weg.
Succes
2x 40, will keep that in mind
[Reactie gewijzigd op donderdag 07 juli 2011 06:46]
Sterkte met de 4 daagse. Ik wilde me dit jaar ook weer es inschrijven maar ik was te laat...lijkt wel of je daarvoor tegenwoordig in de rij moet gaan liggen:S
Qua rugzak: probeer idd niet te veel mee te nemen, als je weet dat je het snel warm heb: laat die jas thuis. Probeer ook een rugzak te regelen waarbij je, hoe zal ik het zeggen, een sort of ventilatieopening heb tussen je rug en tas. Verder is een platypus of camelback wel aan te bevelen, heerlijk drinken zonder te stoppen. Je zal merken dat je ook meer gaat drinken,vaker kleine slokjes.
Succes!
Liever zeker dan onzeker wat betreft m'n voeten, ik zal er nog een tijdje op moeten staan hewoekele schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 06:44:
En daarom is de zorgpremie zo duur in Nederland. Malloten die hun lichaam kapot lopen en vervolgens naar de dokter gaan(dat ze daarom wel een betere conditie krijgen en dus minder snel andere klachten krijgen laat ik voor deze troll-opmerking even buiten beschouwing)
Water it is. Ik had nog een fles melk, 0.75l meegenomen, zal er vast grappig uit hebben gezien. Aan vloeistoffen totaal 2.5l bij me omdat ik van tevoren was gewaarschuwd wegens een gebrekkige voorziening onderweg. Halverwege ook nog in t resterende halve litertje water (zo'n AH-pak mineraalmeuk) beetje zout op laten lossen in een restaurant/stempelpunt. M'n voeding was namelijk een beetje gebrekkig, had enkel M&M's bij me van Euroshopper en om alleen daarop te lopen word je een beetje flauw van. Letterlijk haast. Het ging wel maar ik merkte dat 't niet lekker viel op m'n spijsvertering, ook al had ik als ontbijt een flinke pan Brinta en een stapel boterhammen met zoet beleglj_tree schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 08:10:
kerel, goed bezig! Wat je voet betreft, het klinkt heel erg als iets van kramp...dit heeft veel te maken met voeding en drinken....drink water!! Geen sportdrankjes, geen frisdranken maar gewoon water...ook bij het trainen en t liefst ook voor en na de inspanning. Verder moet je goed kijken naar je voeding voor en tijdens het lopen. Wanneer ik een dag slecht eet krijg en ook kramp bij t hardlopen (en lopen natuurlijk:) ) maar als ik gezond eet (bruin brood met kipfilet, veel fruit, water, melk, brinta, noten en pinda's als tussendoortjes en een goede bak avondeten) dan loopt t veel lekkerder en meestal zonder enige vorm van kramp.
Sterkte met de 4 daagse. Ik wilde me dit jaar ook weer es inschrijven maar ik was te laat...lijkt wel of je daarvoor tegenwoordig in de rij moet gaan liggen:S
Je hebt gelijk. Gelukkig heb ik wilskracht in grote getale (of gewoon een groot bord voor m'n kop, dat kan ook nog). Alleen vraag ik me af hoeveel ik zou moeten fietsen om de voorbereiding goed te krijgen, 2x40km lopen is leuk en morgen even langs de podoloog maar ik weet niet of ik het op tijd rond krijg! Gevoelsmatig ben ik met m'n beenspieren al goed op weg, al moet ik nog iets meer aan de hitte wennen. Dat gaat me massaal energie kosten, op de Grebbetocht zelf was het weer nearly ideal met een redelijk zonnetje erbij en een graadje of 19. Ik ga er voor 't gemak vanuit dat de temperaturen nog een tandje omhoog gaan!Hopjesvla79 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 09:14:
Komt me bekend voor, allen was het idd beter geweest als je dit een tijd geleden had meegemaakt. Je merkt nu dat je lichaam er nog niet helemaal klaar voor is, meer trainen dus. Ik heb het ook meegemaakt en de keer erop had ik het aan mijn andere voet. De keer daarop: niets meer en sinds die tijd ook geen last meer van gehad. Gewenning dus. Het probleem met dit soort zaken is dat je het pas gaat merken na vele kilometers. In de eerste 10 merk je niets, maar na 35 of 40, dan begin je ineens dingen te voelen die nog niet eerder aan de orde waren...
Qua rugzak: probeer idd niet te veel mee te nemen, als je weet dat je het snel warm heb: laat die jas thuis. Probeer ook een rugzak te regelen waarbij je, hoe zal ik het zeggen, een sort of ventilatieopening heb tussen je rug en tas. Verder is een platypus of camelback wel aan te bevelen, heerlijk drinken zonder te stoppen. Je zal merken dat je ook meer gaat drinken,vaker kleine slokjes.
Succes!
Goeie tips over de rugzak en camelback, ik wist het al maar onderschatte het en dus ga ik er nu even achteraan
[Reactie gewijzigd op donderdag 07 juli 2011 09:53]
Aantal zaken welke ik heb gemerkt die echt positief effect hebben gehad:
-Goed schoeisel, ik loop het op kistjen en dikke wandelsokken hierin. Het verschil tussen wandelsokken en sportsokken is al ongelooflijk.
-Goede nachtrust vooraf maakt echt veel verschil.
-Voetverzorging, na het gaan gebruiken van Gehwol zalf en intapen van mijn voeten kreeg ik aanzienlijk minder last.
-Loop je eigen tempo, probeerde eerst een vriend bij te houden die veel loopt. Liep mezelf steeds stuk.
-Pak rust wanneer je lichaam erom 'vraagt'. Ik had afgelopen zondag na 37km(vd 40) ineens vrij sterkte steken in mijn knie, even gaan zitten en mijn knie gemasseerd. Liep daarna vrijwel pijnloos verder en ook geen last van gehad later deze week.
In het begin had ik wat last van m'n rechterbeen, maar na Meppel (ongeveer na 25 kilometer) was dat weer weg. Ik denk dat dat komt door mijn rugzak (zie hieronder).
Ik heb zelf een Deuter Speed Lite 10 350 met een waterzak die bij De Vrijbuiter in Roden gehaald is. Die tas heeft rugventilatie, aparte ruimte voor een waterzak, is heel licht en heeft een vrij beperkte ruimte. Wat ik erin gehad heb was 2 liter water, 1 flesje wortelsap van de Aldi, 3 bolletjes en 2 paar sokken. Bij de vierdaagse gooi ik de waterzak wat minder vol, met 2 liter staat de tas veel te bol op de rug en loopt het niet echt lekker. Ik denk dat dat de oorzaak is dat ik in het begin last had van mijn rechterbeen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 07 juli 2011 10:23]
Verder zou ik qua voeding alle zoetigheid afraden. Het is heel lekker, maar dat zorgt ervoor dat je even snelle suikers krijgt, en daarna een kater, die je vervolgens weer weg moet eten. Kortom, je blijft aan het eten, terwijl je er weinig aan hebt.
Ik zou zelf wat mueslirepen meenemen (al zitten daar ook vrij veel suikers in), of gewoon heel saai: boterhammen met kaas
Fietsen is goed voor je beenspieren, maar volgens mij is het belangrijker om je voeten te trainen. Je benen, dat gaat meestal wel goed komen, maar je voeten.. de spieren en gewrichten daarin moeten er natuurlijk ook klaar voor zijn en gewend zijn aan je schoenen, dat train je niet met fietsen.
Dus lopen lopen lopen...
ben zelf een grote fan van de Platypus Big zip, met grote vulopening t.o.v. de Camelbacks. Maar volgens mij is dit net zo'n discussie als tussen Windows en Mac....
Koop ieg niet de eerste de beste, maar kijk even bij bv Bever even rond en wat handig voor je is. Dopje om je mondstuk te beschermen is wel handig, zo kan je lekker je tas op de grond zetten en je geen zorgen maken over ene hap vuil de eerst volgende keer dat je wilt drinken....
[Reactie gewijzigd op donderdag 07 juli 2011 10:54]
doe niet:
1. Melk:
Ik en meerdere hardlopers met mij doen dat niet omdat het niet goed is 'voor de maag' en je er minder lekker door loopt. (kramp / buikpijn). Overigens moet je dan wel hardlopen he, maar als je lang gaat lopen is het volgens mij ook af te raden.
Beter "gewoon" water drinken.
2. niet eten en op M&M's lopen
3. goed eten van te voren - stevig ontbijt he, als je ruim van te voren eet, makkelijk verteerbaar als je 'onderweg aan het eten bent of vlak voor het lopen..'
4. (mocht het heeeel warm zijn - of wil je het gewoon een keer proberen)
Probeer eens 2 uur 'voor je gaat lopen' elke 5 min 1 of 2 slokken water te nemen. dus dat is 24 keer 2 slokken water ( 2 flesjes o.i.d.) je mag uiteraar wat vaker doen. --> en dan gaan lopen. moet je maar eens proberen dan zal je merken dat je niet 'zoveel dorst hebt en je echt beter tegen de warmte kan omdat je het allemaal in je lichaam hebt opgeslagen soort van
Verder:
Ach wandelen, voor mensen die niet kunnen hardlopen is dat toch ?
*loopt zelf elk weekend wel ~20KM en zit op atletiek dus heeft makkelijk praten*
Maar doe zeker punt 1. niet dus "Geen Zuivel drinken" niet voor het lopen en ook niet tijdens het lopen ik zou zeggen voor echt advies over eten / drinken enzo kijk daar
@t Jejking je zegt zelf ik drink elke 10 min maar dat is tijdens de inspanning: Probeer is 'voor je gaat lopen' dus elke 5 min te drinken en dan zeker 2 uur van te voren daarmee te beginnen. Heb daar zelf goede ervaring mee en werd ook door een van mijn trainers gezegd dat is te proberen.
Ik had destijds met 25+ graden geen probleem hard te lopen, omdat ik genoeg had gedronken ruim voor ik ging lopen en elke keer dus 'een beetje verspreid over die periode voor ik ging lopen ;)'.
Wat je verder zou kunnen proberen is een loopband, doe ik zelf soms op de sportschool alleen kan ik daar rustig 15KM/u lopen (dat is dus 4 min de km) en zelf 17Km/u lopen. Lopen op zo'n loopband is toch anders en op een of andere manier lichter (eigen ervaring he) kan natuurlijk ook verschillen per loopband.
Wat betreft spieren, voor duurloop heb je inderdaad wat langere spieren, voor sprinters wat kortere spieren -> en die houden het vanzelfsprekend niet zo lang uit maar een korte periode. Sprinters kunnen ook meestal gerust 250KG leg-pressen..
p.s. check mijn linkje hierboven daar staat denk ik genoeg info waar je wel wat aan hebt: Het geld ook voor hardlopers maar dit kan je natuurlijk als wandelaar ook wel grotendeels toepassen ^_^.
[Reactie gewijzigd op donderdag 07 juli 2011 16:02]
De zoetigheid kan ik me voorstellen. Het moet afwisselend zijn, beetje M&M's naast de bammetjes kaas moet prima werken lijkt me zo?
Drinken is heel belangrijk, doe ik gemiddeld 1x in de 10 minuten!
Ik was er al een béétje bang voor dat je dat ging zeggen, maar ik zocht naar een iets makkelijker te verteren substitute voor 't lopen zelf omdat grote tochten op dit moment dankzij links even lastig worden voor de komende dagen en aangezien fietsen minder belastend is vanwege minder druk op voet, dacht ik: compenseren.Hopjesvla79 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 10:49:
Je vraagt je af hoeveel je moet fietsen, ik zou me eerder druk maken hoeveel je moet lopen.
Fietsen is goed voor je beenspieren, maar volgens mij is het belangrijker om je voeten te trainen. Je benen, dat gaat meestal wel goed komen, maar je voeten.. de spieren en gewrichten daarin moeten er natuurlijk ook klaar voor zijn en gewend zijn aan je schoenen, dat train je niet met fietsen.
Dus lopen lopen lopen...
[Reactie gewijzigd op donderdag 07 juli 2011 11:47]
anders zie ik je de eerste dag wel bij de ehbo post -
Het voedselargument is hierboven al ten sprake gekomen en een aantal tips heb ik ook maar opgedaan via Tweakers omdat ik simpelweg geen ervaring had met lange tochten.
Misschien helemaal niet fietsen? ik weet niet hoe je fietst (snel of langzaam), maar voor fietsen (in mijn geval mountainbiken) ben je korte stugge spieren nodig en voor hardlopen lange soepele spieren. (neem aan dat je voor zo'n stuk lopen dit ook nodig bent?). Dit is mij in ieder geval een keer wijsgemaakt door iemand van de sportschool. Het is nogal het tegenovergestelde. Ook weet ik van een kameraad dat hij een paar maand voor een hardloop wedstrijd niet mee ging fietsen, omdat hij na één keer fietsen zijn hardloop training niet vol kon houden. Hier moet je volgens mij echt op trainen (gecombineerde training).Jejking schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:27:
[...]
[...]
Ik was er al een béétje bang voor dat je dat ging zeggen, maar ik zocht naar een iets makkelijker te verteren substitute voor 't lopen zelf omdat grote tochten op dit moment dankzij links even lastig worden voor de komende dagen en aangezien fietsen minder belastend is vanwege minder druk op voet, dacht ik: compenseren.
kun je niet ergens op een loopband of athletiek baan lopen, dit dempt meer misschien dat je dan minder last hebt van je voeten?
geen idee of dit voor jou helpt, ik weet natuurlijk niet wat t precies is met je voet. Maar niet geschoten is altijd mis.
Edit: en mocht iemand eraan twijfelen, ik weet alláng dat het niet te vergelijken is met buiten (kwam ik 5 dagen terug hardhandig achter) maar het is in ieder geval iets
[Reactie gewijzigd op donderdag 07 juli 2011 14:01]
Mee eens...tips geven is natuurlijk altijd welkom maar elkaar afzeiken doe je maar op FOK!Jejking schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 12:17:
Sorry iPerfect, zei je iets? Op zo'n manier heb ik weinig trek om serieus in te gaan op je post.
Het voedselargument is hierboven al ten sprake gekomen en een aantal tips heb ik ook maar opgedaan via Tweakers omdat ik simpelweg geen ervaring had met lange tochten.
lj_tree schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:13:
[...]
Mee eens...tips geven is natuurlijk altijd welkom maar elkaar afzeiken doe je maar op FOK!
+1lj_tree schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:13:
[...]
Mee eens...tips geven is natuurlijk altijd welkom maar elkaar afzeiken doe je maar op FOK!
Komt wel goed, eerste keer maak je meestal fouten
Mijn gouden tip, probeer echt meer dan 1 paar schoenen. Ik ben begonnen op stevige meindels, maar vlieg tegenwoordig zonder blaren op de new balance instapmodellen.
Goed eten!
2 biertjes na de finish!
Relax relax
Altijd massage achteraf!
En zorg dat je fysiek gewoon gezond bent, dus wekelijks fietsen, lopend naar de winkel en lekker rondhuppelen thuis.
het is gewoon GIGA belangrijk om HEEEEEEEL veel vocht binnen te krijgen, 2 liter per dag dat zegt de docter altijd .... - maar de docter zegt er niet bij dt dat voor een gewoon dagje werken (op kantoor is)... als de zon goed schijnt zoals vorrig jaar, dan zul je eerder 3 liter water moeten hebben... nu zijn er onderweg normaal meerde plaatsen waar je je drinkens zak / fles kun bij vullen, dus tip 2... bij iedere bevoorading nieuw vers water nemen, dat is veel prettiger voor je maag - dan dat half warme na een uurtje in de volle zon.
stap 2 - fruit, - in fruit drinks smoothies en dat soort zut zitten heel veel fruitsuikers, deze zijn voor je lichaam heel makkelijk om te zetten in brandstoffen, en werken dus heel snel -
maar zijn aanzienlijk beter voor je dan de suikers in bijv chokola (ja echt er zijn mensnen die chocolade gebruiken als fruitkick - heel vet, en maagkrampen gegarandeerd )...
stap 3 - lichtverteerbaar... een volle maag loopt niet prettig, eet dus licht, en niet te veel,
het is beter 5x 1 boterham te eten, dan dan 6 in eens, eet dus regelmatig, stelregel: als je honger hebt - ben je te laat...
misschien als ik een en ander op deze manier formuleer, dat ik je hopelijk niet tegen het lijf loop, je bent vast een aardige gast, maar ik wil je gewoon niet tegen komen op de ehbo posten of de ggd tenten... veel sucess.
Ik was destijds 14 en 15 jaar oud.
Mijn conditie was redelijk slecht, ik heb nooit de norm behaald bij conditie testjes op de middelbare school. Conditie training is dus niet iets waar je je op moet richten, tenzij je nooit beweegt en dus niet eens 10km kan fietsen. Dus zoals al eerder opgemerkt door anderen, lopen en nog eens lopen. Dat is de enige manier.
We hadden ongeveer 1 jaar lang wekelijks gelopen, vaak een afstand tussen de 20 en 40 km. Op vakantie dagelijks zo'n 15 km.
We deden er altijd ongeveer 5,5 uur over, dus 5,5km/h. Bij deze afstand is dat een normaal loop tempo.
Pauzeren, dus gaan zitten, deden we niet. 1 maal 5 minuten gedaan, daarna anderhalf uur spierpijn gehad.
Beide keren liep ik op mijn dagelijkse schoenen, dat waren Nike sportschoenen. Lekker luchtig, licht en met voldoende demping. Bovendien had ik ze goed ingelopen. Loop dus niet op bergschoenen of andere lompe stappers. Je zeult zo onnodig gewicht mee.
Klein tasje op de rug of in de hand met:
- Twee flesjes water + onderweg 2 maal bijvullen.
- Verder gewoon volkoren boterhammen met jam.
- Paraplu. Poncho/regenjas is te warm, dan kun je je warmte niet kwijt. Voor het gewicht maakt het niets uit. De paraplu moet je zeer regelmatig van hand wisselen, anders kun je je arm niet meer strekken.
Nog een tip:
Suikers eten is leuk en goed, maar het risico op een 'after dinner dip' is vrij groot. Eet daarom ruim voldoende vezels. Maak je van tevoren zelf een fruitdrank voeg er dan haverzemelen aan toe (verkrijgbaar in de meeste biologische supermarkten). Deze zorgen ervoor dat je bloedsuiker stabiel blijft. Hier heb ik zelf zeer positieve ervaring mee.
Blaren heb ik bijna nooit gehad. De blaren die ik heb gehad waren al kapot voordat ik het in de gaten had.
Veel succes met lopen!!!
Is over meerdere dagen door of langs het zwarte woud dacht ik. Zelf weet ik er niet meer van maar word elk jaar georganiseerd.Jejking schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:41:
What the hell, 200km? Daar moét je me iets meer over vertellen want het idee klinkt als out of this world!
De 150 is over 2 of 3dagen en loop je in kringetjes telkens naar hetzelfde punt (daar ligt ook je bagage en krijg je eten en drinken)
@Damic, je liet me schrikken. Ik dacht aan 200km nonstop maar het is wel enigszins vrij in te delen. Still a **** of a ride walk though
[Reactie gewijzigd op zaterdag 09 juli 2011 00:07]
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juli 2011 05:14]
En hoe is het jou vergaan, Jejking?Jaap-Jan schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 18:04:
Één plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
http://oi53.tinypic.com/55pjpc.jpg
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 juli 2011 14:07]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.